+36-20-942-6585

Franchise, franchisetanácsadás, know-how

Weboldalam tudatosan nem követi a divatot, a trendeket sem arculatában, sem szerkezetében, sem tartalmában. Nem akar versenyezni senkivel. Más, egyedi, mint a tudás, tapasztalat, kreativitás, gondolkodásmód, szemlélet, hozzáállás is, amelyeket munkáim során használok, képviselek, mutatok, megvalósítok.

1. Mikor jó megoldás a franchise?

1.1. Vállalkozások, üzlethálózatok indítása, fejlesztése
1.2. Egy sikeres üzlet megsokszorozása franchise partnerek bevonásával (a „klasszikus”)
1.3. Egy nagyobb vállalkozáson belüli kereskedelmi, szolgáltató üzletág „kiszervezése” franchise rendszerré
1.4. Saját üzlethálózat, vagy franchise rendszer?
1.5. Saját üzlethálózatból franchise rendszer, hálózat?
1.6. Nagykereskedelemből a kiskereskedelem felé franchise-zal?

2. Franchise szerződések, működési kézikönyvek, rendszerek, hálózatok kidolgozása, felépítése, know-how meghatározása

2.1. Vállalkozás üzleti, működési modellje, díjak
2.2. Franchise, más vállalkozás know-how-jának meghatározása
2.3. Franchise szerződés elkészítése, véleményezése
2.4. Master franchise, mester licenc-szerződés
2.5. Franchise működési kézikönyv megszerkesztése, megírása
2.6. Területi kizárólagosság, kizárólagos forgalmazási jog
2.7. Franchise átvevő keresése, megtalálása, kiválasztása
2.8. Franchise kettős marketingének gyakorlati megvalósítása
2.9. Franchise átvevők betanítása, képzése, oktatása
2.10. Franchise, vállalkozások üzleti terveinek elkészítése
2.11. Internet, weboldalak, webáruházak, okostelefonok, applikációk franchise-ban

3. Sikeres vállalkozás, hálózat továbbfejlesztése

4. Franchise szakértői vélemény, tanácsadás jogvitában

5. Mire jó a franchise, és a franchisetanácsadó?

6. Mit kell tudni a franchise-ról?

6.1. A franchise fogalma, meghatározása, alapelvei
6.2. A franchise története, jogi szabályozása
6.3. Franchise partnerek: Átadó, Átvevő
6.4. Kölcsönös üzleti előnyök a franchise-ban
6.5. Etikus franchise: kockázatok, felelősségek
6.6. A Franchise Európai Etikai Kódexe

7. Miből térül meg egy franchise beruházás?

8. A vállalkozásban felhalmozott tudás, ismeret (know-how) meghatározása és értékesítése

1. Mikor jó megoldás a franchise?
1.1. Vállalkozások, üzlethálózatok indítása, fejlesztése

A lehető legbölcsebb gondolat, amit egy kereskedelmi, szolgáltató vállalkozás indítása, üzlet megnyitás során egy vállalkozó tehet, hogy már az elején olyan alapelvek szerint kezdi és indítja üzleti tevékenységét, mintha abból franchise rendszert, franchise hálózatot tervezne létrehozni! Később ez nagyon megtérül! A franchise ugyanis feltételezi a tudatosságot, tervszerűséget, következetességet, rendszerszemléletet.

Hogyan kezdjünk kereskedelmi, szolgáltató vállalkozást, üzletet, hálózatot építeni? Mit kezdjünk a jól, rosszul működő üzlethálózattal?

  • Ha egy üzletet nyitunk, indítunk, csak előnyünk származik belőle, ha a franchise alapelveit is figyelembe vesszük!
  • Ha külföldről hozunk be olyan terméket, szolgáltatást, ami nem franchise, indíthatjuk mi franchise rendszerként!
  • Ha gyorsan akarunk, sokat eladni, építsünk fel saját tulajdonú kereskedelmi, szolgáltató hálózatot, vagy franchise rendszert!
  • Ha nincs márkanevünk, vagy ha van, ha márkaképviseleti szerződést kötöttünk, jó, ha tudjuk, a piacépítés, márkaépítés egyik leggyorsabb módja egy hálózat felépítése, esetleg egy franchise rendszer!
  • Ha elégedetlenek vagyunk a saját üzlethálózatunk eredményeivel, racionalizáljuk, esetleg szervezzük át franchise rendszerré!
  • Ha saját gyártású termékünket magunk szeretnénk értékesíteni, forgalmazni, kihasználni annak előnyeit, építsünk fel egy kereskedelmi, szolgáltató hálózatot!
  • Ha kereskedelmi, szolgáltató üzletágunkat kiszervezzük, alakítsuk át hálózattá, franchise rendszerré!
  • Ha ki akarjuk használni az internet, a webáruházak, az okostelefonok lehetőségeit az értékesítésben, hatékonyabban tehetjük, ha egy kereskedelmi, szolgáltató hálózatot is felépítünk hozzá!
  • Ha valaki külföldön megszerezte egy termék, szolgáltatás területi kizárólagossági, kizárólagos forgalmazási jogait, márkaképviseletét, ami ugyan lehet, hogy nem egy master franchise jog, és nem is franchise, de fizetett érte, esetleg értékesítési kötelezettséget, volument is vállalt, és minél hamarabb, minél többet kell tudni eladnia, kiváló megoldás a franchise!

… és még a végtelenségig lehetne sorolni azokat a helyzeteket, lehetőségeket, stratégiákat, amikor felvetődhet egy kereskedelmi, szolgáltató hálózat létrehozása, átszervezése, kiszervezése.

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a
+36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

A konkrét üzleti tevékenységtől és az induló helyzettől függően, de a végső cél az, hogy a gazdasági innovációs és franchise tanácsadás végeredményeként létrejövő vállalkozási rendszer, kereskedelmi, szolgáltató hálózat, egy belső összefüggésekkel rendelkező, ellentmondásoktól mentes, egymással összefüggő elemekből, szabályokból, folyamatokból és dokumentumokból álló, működőképes, eredményes hálózat, sikeres vállalkozás legyen.

A franchise megköveteli az üzleti tervezést, tervszerűséget, tudatosságot, az előre látó stratégiai gondolkodást, a pro aktivitást, az innovatív gondolkodást, a szabályszerűséget, a nyilvántartást, az elemzést, az írásbeliséget, a rendszerességet, rendszerszemléletet, a felelősségvállalást, az etikus üzleti magatartást, a tudatos vállalkozásfejlesztést, piacépítést, márkaépítést.
Akár kezdő vállalkozó valaki, akár már tapasztalatokkal rendelkező, ha a fenti alapelvek, szempontok és módszerek alapján kezdi el felépíteni vállalkozását, nyitja meg az üzletét, és utána azok szerint vezeti is azt, hosszú távon csak előnye fog származni belőle!

A legjobb esetben olyan sikeresen működő vállalkozás lesz (talán a fentieknek is köszönhetően), hogy tényleg felvetődik a franchise terjeszkedés gondolata és lehetősége!

Franchise-t egyébként szinte bármilyen termék értékesítéséből, szolgáltatás nyújtásából lehet csinálni. Amennyiben bővebben érdekli, hogy a világban mi mindent franchise-oltak már, nézzen bele a doktori disszertációmba.

Sok időt, munkát lehet megtakarítani később a franchise rendszer kidolgozása során, ha már korábban úgy alakítottunk ki vállalkozásunkban néhány dolgot, rendszert, szabályt, arculatot, marketing tevékenységet, ellenőrzési rendet, dokumentációt, stb., hogy azok alapvetően megfeleljenek a franchise fogalmának, alapelveinek, követelményeinek.

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

1.2. Egy sikeres üzlet megsokszorozása franchise partnerek bevonásával (a „klasszikus”)

A klasszikus iskola szerint a franchise egy már sikeresen működő vállalkozás terjeszkedésének, növekedésének, piacépítésének, márkaépítésének, forrásbevonásának egyik lehetséges útja. Ekkor jöhet a gondolat: csináljunk egy franchise rendszert!
Siker alatt most nem csak az anyagi sikert kell érteni, hanem elsősorban azt a piaci igényt, hogy mások, a vevőink, szállítóink, üzleti partnereink elkezdik mondani, ők is „szeretnének egy ilyen üzletet”.
Korábban az volt a franchise tanácsadási „szabály”, hogy az első un. pilóta egységnek, vagy üzletnek legalább két-három évet sikeresen kellett működnie, mire „elkezdhetett” franchise partnerekkel dolgozni. Mára kicsit felgyorsult az élet, de az biztos, minél hosszabb, sikeres múltra tekint vissza egy üzlet, annál nagyobb a valószínűsége, hogy franchise-ként is sikeres lesz, és franchise partnereinek viszonylag kis kockázatot kell vállalni a csatlakozással.

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

1.3. Egy nagyobb vállalkozáson belüli kereskedelmi, szolgáltató üzletág „kiszervezése” franchise rendszerré.

Egy másik lehetőség, hogy egy sikeres, több tevékenységet folytató, nagyobb vállalkozás, valamelyik tevékenységét, tevékenységének egy részét, üzletágát, vagy partnereivel meglévő üzleti együttműködését részben, vagy egészben franchise rendszerben kívánja továbbfejleszteni (például egy gyártó cég az értékesítését – mint annak idején az autógyárak). Ekkor – rosszabb esetben – a vállalkozáson belül gyakran összemosódó tevékenységekből, részletekből, kapcsolatokból az aranymosó mintájára ki kell emelni azokat az értékeket, know-how-t, amelyek rendszerbe foglalva önálló franchise rendszerként fejlődhetnek tovább. Jobb esetben a szabályok, a pénzügyi, áruforgalmi folyamatok, a készletgazdálkodás, szerződéskötések, hatáskörök és felelősségek jól elhatároltak az egyes tevékenységek, üzletágak között.

Franchise-t egyébként szinte bármilyen termék értékesítéséből, szolgáltatás nyújtásából lehet csinálni. Amennyiben bővebben érdekli, hogy a világban mi mindent franchise-oltak már, nézzen bele a doktori disszertációmba.

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

1.4. Saját üzlethálózat, vagy franchise rendszer?

Amikor a gyártó cég akarja forgalmazni, értékesíteni, beépíteni, szerelni, szervizelni saját termékét, jó megoldás a saját hálózat, vagy a franchise!

A franchise XX. századi története lényegében ezzel az üzleti modellel kezdődött, amikor az amerikai autógyárak a piacépítés érdekében elkezdtek szerződéses partnereket keresni és kizárólagos forgalmazási és területi kizárólagossági jogokat adni szerződéses partnereiknek saját márkájú autóik forgalmazására és szervizelésére.

Ez a működési modell ma is számtalan üzletágban a gazdasági innováció, a vállalkozásszervezés, a vállalkozásfejlesztés jól bevált módszere.
Az, hogy a kereskedelmi, szolgáltató hálózat saját tulajdonú, vagy franchise jellegű legyen, döntés kérdése. A saját tulajdonúnak kétségtelenül nagy a forrás és beruházás igénye. Ha saját tulajdonú hálózatként indul, később átalakítható franchise rendszerré, melynek megvannak a maga előnyei.

Mind a saját tulajdonú, mind a franchise hálózatnak vannak előnyei. A saját tulajdonú hálózat nagy hátránya, hogy komoly forrásigénye van, de éppen az a franchise egyik fontos előnye, hogy a finanszírozást nagyrészt a franchise átvevő partnerek biztosítják.

Franchise-t egyébként szinte bármilyen termék értékesítéséből, szolgáltatás nyújtásából lehet csinálni. Amennyiben bővebben érdekli, hogy a világban mi mindent franchise-oltak már, nézzen bele a doktori disszertációmba.

Egy gyártó cég számára a saját termék értékesítése saját kereskedelmi, szolgáltató hálózatban például az alábbi előnyökkel szolgálhat:

  • A rövidebb fizetési határidők miatt javíthatja a likviditását,
  • Csökkentheti a banki és finanszírozási költségeket,
  • Csökkentheti függőségét és kiszolgáltatottságát a multi vevőkkel szemben,
  • A kereskedelmi árrés többletbevételt, többletjövedelmet termelhet,
  • A gyártó közelebb kerülhet a vevőihez,
  • Szakszerűbb lehet a termék eladása, beépítése, szervizelése, az eladók betanítása, továbbképzése miatt,
  • Közvetlen hatása lehet a piacra, a piacépítésre, márkaépítésre,
  • A piac közelsége miatt gyorsabb, megbízhatóbb információkhoz juthat a reklamációkat, termékfejlesztést, javítás-karbantartást, vevői-piaci igényeket, konkurenciát illetően,
  • Fokozhatja a termelést, mert gyorsabb lehet a piacépítése.

A franchise hálózatban történő termékértékesítésnek vannak előnyei a saját tulajdonú hálózattal szemben, viszont a fenti előnyök egy része elvész!

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

1.5. Saját üzlethálózatból franchise rendszer, hálózat?

Elégedetlen üzletei eredményével, hatékonyságával, finanszírozási gondja van? A saját tulajdonú üzlethálózatot érdemes lehet franchise-zá alakítani.

Előfordulhat, hogy egy vállalkozásnak van egy saját tulajdonú üzlethálózata, de a tulajdonosok, vagy a menedzsment elégedetlenek az üzletek forgalmával, hatékonyságával, eredményességével, gazdálkodásával. Ennek egyik leggyakoribb oka az alkalmazotti hozzáállás, mentalitás, a megfelelő vállalkozói szemlélet, érdekeltség, motiváltság hiánya.

Lehet, hogy a saját tulajdonú hálózat, a készletek finanszírozása már túl nagy teher, nem elég hatékony a készletgazdálkodás? Ilyenkor megoldás lehet, hogy átalakítjuk az üzleteket önálló érdekeltségi centrumokká, önálló vállalkozásokká, az egész kereskedelmi, szolgáltató hálózatot franchise rendszerré, hálózattá. Lehet, hogy a korábbi üzletvezető lesz a franchise partner, de az is lehet, hogy a cégen belül valaki más, esetleg egy külső személy.

  • A korábbi tulajdonosnak csökkenhetnek a finanszírozási terhei, központi költségei, mert azok egy részét átveszik a franchise partnerek.
  • Nőhet a hálózat működésének hatékonysága.
  • Csökkenhet a készlet és a készlet forrásigénye.
  • Könnyebben lehet új üzleteket nyitni, mert azt most már független vállalkozói partnerek fogják finanszírozni.

A franchise ebben az esetben számos további üzleti előnyt jelenthet.

Egy saját tulajdonú üzlethálózatnál feltételezhető, hogy a kereskedelmi, áruforgalmi, pénzügyi, elszámoltatási, ellenőrzési, stb. folyamatok, tevékenységek már valamilyen szinten szabályozva vannak, amik alapjai lehetnek a franchise know-how-jának, és franchise működési kézikönyvnek. Ezeket kell átalakítani a franchise alapelveinek, lényegének és szemléletének megfelelően, és kibővíteni azokkal a konstrukciókkal, franchise szerződéssel, és egyéb szerződésekkel, amelyek a jogilag független vállalkozói franchise partnerek között jellemzőek (pl. szállítási szerződések, bérleti szerződések, fizetési konstrukciók, kondíciós listák, bónusz rendszerek, garanciális szabályok, védjegy használati jogok, kötelezettségek, marketing tevékenység, stb.).

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

1.6. Nagykereskedelemből a kiskereskedelem felé franchise-zal?

Sikeres nagykereskedelmi vállalkozás kerülhet olyan a helyzetbe, hogy fokozni akarja, vagy kell vásárlásait, tehát az eladásait is, vagy a multik, a konkurencia miatt csökken a nagykereskedelmi árrése, vagy a termékek jellege miatt fontos a szakszerű, hozzáértő kiskereskedelmi értékesítés, vagy saját kiskereskedelmi értékesítési know-how-ját akarja átadni vevő partnereinek, erősíteni akarja saját márkáját, stb.
Ekkor első lépésben a meglévő vevő kiskereskedelmi partnerek közüli tudatos válogatással (lásd később a Franchise átvevők kiválasztása című részt) viszonylag gyorsan nagy partnerszámú kiskereskedelmi franchise hálózatot lehet felépíteni, annak az összes fentiekre választ adó előnyével együtt. Második lépésként pedig jöhetnek a teljesen új franchise partnerek, akik már egy nagyobb, sikeres, kipróbált hálózathoz csatlakozhatnak!

Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2. Franchise szerződések, működési kézikönyvek, rendszerek, hálózatok kidolgozása

A franchise, vagy vállalkozási rendszer kidolgozása több mint egy szerződés megírása. Egy közös, kreatív, innovatív folyamat, rendszerszemléletű vállalkozásszervezés. Alkotó munka, építkezés, tanulás.

A franchise-nak megvannak a maga kritériumai, amelyeket alapvetően a Franchise Európai Etikai Kódexe határoz meg. Az, hogy egy vállalkozási rendszert nevezhetünk-e franchise-nak, azon múlik, hogy megfelel-e a kritériumoknak. Ha igen, nevezzük annak, mert az elnevezésnek vannak előnyei.
Ha nem felel meg a kritériumoknak, nem nevezhetjük franchise-nak, de sokkal fontosabb az, hogy maga a vállalkozási rendszer, a kereskedelmi, szolgáltató hálózat, egy belső összefüggésekkel rendelkező, ellentmondásoktól mentes, egymással összefüggő elemekből, szabályokból, folyamatokból és dokumentumokból álló, működőképes, etikus vállalkozási rendszer és hálózat, egy sikeres közepes vagy nagy vállalkozás legyen.
A továbbiakban elsősorban és általában a franchise rendszer kidolgozásáról esik szó, de szakmailag pontosan ugyanazt kell megcsinálni a vállalkozásszervezés, vállalkozásfejlesztés részeként akkor is, ha azt nem nem nevezhetjük franchise-nak. Ennek eldöntésére az üzleti, működési modell kidolgozása után van lehetőség.

A franchise rendszert megcsinálhatjuk magunk, ha van időnk, energiánk, és sok mindenhez értünk. De jó, ha tudjuk, mire jó a franchise és a franchise tanácsadó!

Akik engem választanak, azoknak a kapott gazdasági innovációs és franchise tanácsadás egy néhány hónapos, alapos és következetes, innovatív, alkotó munka, ami végül egy dokumentációban, a franchise szerződésben, a franchise működési kézikönyvben és mellékleteikben, valamint egy tudáshalmazban testesül meg. Ez hasonló, mint egy szoftvernek, vagy bármely más terméknek az 1.0 verziója. Alkalmas az elindulásra, a sikeres alkalmazásra, de tudni kell, hogy előbb-utóbb tovább kell fejleszteni.

A munka során közösen végig gondoljuk, mit, hogyan kell meghatározni, megváltoztatni, kialakítani, továbbfejleszteni, leírni, szabványosítani, a know-how-t meghatározni, működőképes rendszerbe szervezni ahhoz, hogy abból a fentiek szerinti, belső összefüggésekkel rendelkező, ellentmondásoktól mentes, egymással összefüggő elemekből, szabályokból, folyamatokból és dokumentumokból álló, működőképes, etikus franchise rendszer és hálózat, egy sikeres közepes vagy nagy vállalkozás legyen.

Mivel szakmai életutam során sok üzletágban, rengeteg cégnél, cégnek dolgoztam, a közös gondolkodás és alkotása során kreatív ötletekkel, új gondolatokkal, sosem gondolt lehetőségekkel segítem, hogy a franchise rendszer a lehető legjobb, tartalmában, működésében minél teljesebb, sikeresebb legyen.
A szóban is megvalósuló gazdasági innovációs és franchise tanácsadás során a franchise átadó megtanulhatja

  • a franchise szemléletű gondolkodást, a coach szemléletű vállalatvezetést, az etikus franchise átadói viselkedést és felelősségvállalást,
  • elkerülni azokat a tipikus franchise átadói, vállalatvezetési, vállalkozásszervezési hibákat, amelyek később sok veszteségbe, időbe kerülhetnek,
  • megelőzni és elkerülni az átvevői elégedetlenségeket, az elmérgesedő vitákat,
  • minimalizálni azokat a kockázatokat, amelyek akár a franchise átadó, akár franchise átvevői számára benne lehetnek egy franchise kapcsolatban, amelyet nem véletlenül szoktak „üzleti házasságnak” is nevezni.

A franchise rendszer kidolgozásával, a hálózat felépítésével kapcsolatos további almenüpontok a lehetséges tanácsadási területek, a végiggondolandó, eldöntendő, kidolgozandó témakörök, dokumentumok teljességének igénye nélkül foglalkoznak néhány fontosabb témával, részben bemutatva a franchise, a franchise tanácsadás, és a franchise rendszerek komplexitását, bonyolultságát, és szinte végtelen lehetőségeit.

A témakörök címszavakban:

  • a franchise átadó, a vállalkozás stratégiája, üzleti, működési modellje
  • franchise átadó, a vállalkozás koncepciója, szolgáltatásai
  • fizetendő franchise díjak
  • a franchise átadó, vagy más vállalkozás know-how-ja
  • franchise szerződés
  • master franchise szerződés (mester licencszerződés)
  • franchise működési kézikönyv
  • területi kizárólagosság
  • kizárólagos forgalmazási jog
  • átvevő keresése, megtalálása, kiválasztása, ellenőrzése
  • kettős marketing
  • átvevők betanítása, rendszeres szakmai, vállalkozói képzése, oktatása
  • átadó és az átvevő üzleti tervei
  • a franchise és az internet
  • felhőszoftverek, és -szolgáltatások, webáruházak, „okostelefonok” a franchise-ban


Ha eddig nem tette meg, most van itt az ideje, hogy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.1. Franchise stratégia, üzleti, működési modell, szolgáltatások, franchise díjak

Egy franchise rendszer kidolgozása során az első lépés a franchise stratégiájának, üzleti modelljének, koncepciójának, filozófiájának meghatározása.

Abból indulunk ki, hogy

  • vagy már elértünk valamit, vannak sikereink, eredményeink, amit rendszerbe akarunk foglalni,
  • vagy vannak olyan célkitűzéseink, amelyet csak egy nagyobb vállalkozásrendszer, egy kereskedelmi-szolgáltató hálózat képes elérni,
  • vagy úgy indítunk vállalkozást, hogy külföldről hozunk be esetleg kizárólagos szerződés alapján terméket,
  • vagy márkaképviseleti szerződést kötöttünk.

A franchise rendszer kidolgozásának első munkafázisában a fentiek alapján közösen

  • számba vesszük, mi a know-how-nk, ami megkülönböztet másoktól, amitől mi jobbak vagyunk, mint mások,
  • áttekintjük az esetlegesen védhető vagyoni értékű jogokat, iparjogvédelmi lehetőségeket (pl. ábrás védjegyek, szlogenek, találmányok, használati minták, stb.),
  • megnézzük a lehetséges szolgáltatásokat, kölcsönös kötelezettségeket,
  • kitaláljuk a lehetséges és szükséges képzéseket,
  • terveket készítünk a fizetendő különböző franchise díjakra (egyszeri belépési/csatlakozási díj, rendszeres royalty-k, jogdíjak, marketing és egyéb hozzájárulások), konstrukciókra, mértékük, tartalmuk, ellenértékük meghatározására,
  • elgondolkodunk a növekedési stratégiáról és lehetőségekről,
  • elkezdjük kidolgozni az üzleti terveket,
  • végig gondoljuk, kik lehetnek az ideális franchise átvevőink, mit tudunk nekik ajánlani,
  • átgondoljuk a franchise területi kizárólagosság, illetve a kizárólagos forgalmazási jog kérdését, lehetőségét, előnyeit, hátrányait,
  • megnézzük, van-e, lehet-e valami, az üzleti szempontokon is túlmutató filozófiája, küldetése, etikai követelményrendszere, vállalati kultúrája, társadalmi felelősségvállalása a franchise hálózatnak (pl. fenntartható fejlődés, emberek mentális jóléte, környezetvédelem, klímaváltozás, esélyegyenlőség, egészséges táplálkozás, stb.), és ezt hogyan lehet, kell beépíteni a rendszer működésébe.

A fentieken túl még sok kérdés felvetődhet, tisztázódhat, elképzelések, ötletek születhetnek, amiktől csak jobb, teljesebb, biztosabb, sikeresebb lehet a rendszer.
Ezekből áll össze a leendő franchise rendszer stratégiája, üzleti, működési modellje, koncepciója, filozófiája. Amikor ez készen van, kezdődhet a franchise szerződés, a franchise működési kézikönyv és a mellékleteik kidolgozása.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.2. Franchise, vagy más vállalkozás know-how-jának meghatározása

Egy franchise, vagy más vállalkozás know-how-ja annak egyik legértékesebb és legtitkosabb eleme, ezért azt szakszerűen kell meghatározni és megőrizni. A know-how az innováció klasszikus terméke, a gazdasági innováció eredménye.

A know-how általánosságban olyan gazdasági, műszaki, szervezési ismeret, tapasztalat, amely a gyakorlatban felhasználható, korlátozottan hozzáférhető, és még nem vált közkinccsé. A know-how másra átruházható, forgalomképes, vagyoni értéke van, de önmagában iparjogvédelmi oltalommal nem védhető!

A franchise-ban a know-how definíciójához és meghatározásához a Franchise Európai Etikai Kódexe (lásd később) nyújt segítséget, amely a know-how-t az alábbiak szerint fogalmazza meg:

„A know-how nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda (átadó) ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre, és amely titkos, értékkel bíró, és azonosított.
A „titkos” annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen hozzáférhető; nem korlátozott egy szűk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül.
Az „értékkel bíró” azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történő értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására, vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik. A know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó (átvevő) részére azáltal, hogy a franchise szerződés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti őket abban, hogy új piacon jelenjenek meg.
Az „azonosított” azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelően tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetővé téve annak ellenőrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerződésben, vagy egy különálló dokumentumban (pl. franchise működési kézikönyvben) ismertethető, vagy bármilyen más, megfelelő formában rögzíthető. „

Egy konkrét franchise rendszer know-how-ja állhat egy kimagasló elemből, több-ből, ezek kombinációjából, egymásutániságából. Know-how lehet például, de nem kizárólag:

  • Marketing tevékenység, módszer,
  • Piacépítési, márkaépítési módszer,
  • Szoftver,
  • Eladás-technikai módszer,
  • Áruforgalmai-készletgazdálkodási módszer,
  • Logisztikai rendszer,
  • Oktatási, képzési módszer,
  • Technológiai, módszer, eljárás, utasítás,
  • Használati utasítás,
  • Elemzési módszer,
  • Vállalatvezetési módszer,
  • Vállalkozásszervezési módszer,
  • Érdekeltségi-elszámolási módszer, rendszer,
  • Receptúra,

illetve ezek, vagy hasonlóak egymás mellett, meghatározott rend szerint történő alkalmazása.

A franchise rendszer kidolgozásának részeként, a know-how meghatározása során a már leírt és a még le nem írt tapasztalatokat, tudást rendezzük és foglaljuk egységes rendszerbe. A know-how minden franchise rendszer egyik legértékesebb és legtitkosabb eleme, ezért azt szakszerűen kell meghatározni és megőrizni. A tartalom általában a franchise működési kézikönyvben van, a megőrzésről pedig a franchise szerződésnek kell gondoskodnia és rendelkeznie.

Egy konkrét franchise rendszer jól körülhatárolt know-how-ja tehát vagyoni értékű jognak tekinthető, amelynek ellenértéke megjelenhet a fizetendő franchise díjakban!

A know-how értékessége és titkossága miatt a franchise dokumentumokat általában még betekintésre sem adják át harmadik, illetéktelen személynek!

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.3. Franchise szerződés elkészítése, véleményezése

A jó franchise szerződés nem csak jogi, de üzleti szemléletű is, és összhangban van a know-how-val és a franchise működési kézikönyvvel.

Vannak, akik azt vallják, hogy a franchise szerződés elkészítése ügyvéd dolga. Természetesen én is azt mondom, hogy jó, szakszerű szerződést csak ügyvéd közreműködésével, ellenőrzésével lehet készíteni. Ugyanakkor tapasztalataim szerint egy ügyvéd általában az üzleti életnek, illetve egy üzleti tevékenységnek elsősorban a jogi oldalát látja, a szerződést is ennek megfelelően készíti el. Ahhoz azonban, hogy az adott szerződés üzleti, gyakorlati szempontból is „praktikus”, használható legyen, olyan gazdasági szakemberre, franchise tanácsadóra van szükség, akinek vannak vállalkozási, vállalkozásszervezési, vállalatvezetési, vállalkozásfejlesztési, vezetői, üzletemberi, adózási, pénzügyi, franchise ismeretei, tapasztalatai, referenciái is. A franchise szerződésnek szoros összhangban kell lennie a know-how-val és a franchise működési kézikönyvvel. A franchise rendszer, a know-how fejlődésével párhuzamosan (nem túl gyakran, néhány évente, vagy egy-egy ciklus után) szükség lehet a franchise rendszer, a franchise szerződés, a franchise működési kézikönyv továbbfejlesztésére is, amikor ezeket hozzáigazítják a megváltozott körülményekhez, feltételekhez.

Amennyiben egy etikus franchise rendszert szeretnénk kialakítani és sikeresen működtetni, célszerű irányadónak tekinteni a Franchise Európai Etikai Kódexét (lásd később), az abban foglalt elveket és szempontokat, esetleg még szigorúbb szabályokat alkotni.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.4. Master franchise, mester licenc szerződés

A master franchise, vagy mester licencszerződés egy teljesen egyedi megállapodás, NEM FRANCHISE SZERZŐDÉS.

Általában akkor érdemes elgondolkodni master franchise, vagy mester licenc konstrukción, ha a franchise átadó a fizikai távolság, logisztikai problémák, kapacitáskorlátok, nyelvi különbözőségek, vagy más, hasonló probléma miatt már nem tudná az adott célterületen lévő franchise átvevőjét (átvevőit) közvetlenül segíteni, oktatni, támogatni, ellátni áruval, ellenőrizni, stb.
Ez természetesen egy „kellemes gond”, hiszen azt bizonyítja, hogy a franchise rendszer, a kínált termékek és/vagy szolgáltatások iránt van kereslet, esetleg külföldön is. Minél nagyobb a potenciális piac, annál inkább érdemes elgondolkodni a master franchise-on.
A master franchise jog megadása természetesen kockázatos dolog, de a jognak komoly üzleti, vagyoni értéke és ára is lehet, továbbá jelentős terjeszkedést, piacépítést, márkaépítést, bevétel növekedést, termelés felfutást eredményezhet.

A master franchise-nak nincs általánosan elfogadott definíciója. Az alábbi megfogalmazás teljesen egyedi.
Egy már sikeresen működő franchise rendszer tulajdonosa megfelelő jogi, szakmai, pénzügyi feltételek vállalása, illetve teljesítése esetén meghatározott területre, régióra, országra, és meghatározott időre átadhat olyan jogokat szerződés keretében harmadik személynek, amelyek alapján a harmadik személy ugyanolyan képzési, franchise partner kiválasztási, szerződéskötési, kereskedelmi, ellenőrzési, névhasználati, stb. jogokkal és kötelezettségekkel rendelkezik az adott területen és időtartam alatt, mintha azokat az eredeti franchise jogtulajdonos gyakorolná. Az ilyen jogok átadása egyedi szerződések alapján történik, amelyek nem az adott franchise rendszer részei. Az ilyen szerződést nevezzük master franchise, vagy mester licencszerződésnek.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.5. Franchise működési kézikönyv megszerkesztése, megírása

A franchise működési kézikönyv a franchise rendszer bibliája.

A franchise működési kézikönyv minden franchise rendszer bibliája (the franchise operations manual is the „bible”), a know-how, a szabályok, és az átvevőt támogató ismeretek, segédletek összefoglalása. Mint biblia, illik, hogy minden a működés során várhatóan felmerülő kérdésre adjon valamilyen támpontot, útmutatást. Ahhoz, hogy megfeleljen az elvárásoknak és a siker szolgálatában álljon, alapos, precíz és következetes kidolgozására van szükség. A jó franchise szerződés és a jó franchise működési kézikönyv összhangban van egymással, tudni kell, mit célszerű a szerződésben, mit célszerű a kézikönyvben, illetve azok mellékleteiben szabályozni. A franchise szerződés és a franchise működési kézikönyv tartalma és mellékletei az üzleti tevékenység jellegétől függően nagyon különbözőek, egyediek lehetnek. A franchise tanácsadói munka megkezdésekor ezeket megtervezzük, de ezek később jelentősen módosulhatnak, új elemekkel egészülhetnek ki.
A franchise működési kézikönyv kötelező tartalmára semmiféle szabály nincs, az teljesen a rendszertől függő, egyedi. Ezért is nagy minden franchise átadó felelőssége abban, hogy rendszerének van-e, működési kézikönyve, és az valóban segíti-e az átvevők munkáját, és tartalmaz-e minden felvetődő kérdésre valamilyen választ, útmutatást.
Mivel a franchise működési kézikönyv foglalja össze és tartalmazza a know-how-t, az a legszigorúbb üzleti titkok közé tartozik! Ezért általában harmadik, kívülálló személynek nem szokták még megmutatni sem!

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.6. Területi kizárólagosság, kizárólagos forgalmazási jog

A területi kizárólagosság, kizárólagos forgalmazási jog a partnerek, vállalkozások együttműködésének egyik legkritikusabb, vitákra okot adó pontja.

A területi kizárólagosság, kizárólagos forgalmazási, értékesítési jog a franchise partnerek mindegyike számára jár előnyökkel és kockázatokkal. Az adott területen, bár korlátozásokkal, de az átvevő látja el a márkaépítés, márkaképviselet feladatait.

A franchise átadó a kizárólagosságban anyagi értéket, vagyoni értékű jogot lát, amelyért pénzt lehet kérni, a franchise átvevő biztonságot lát, amelyért érdemes lehet pénzt adni, és aminek tudatában érdemes beruházni a piacépítésbe.

Eddig mindenkinek előnyösnek is tűnhet a megállapodás ezen része.
A problémák akkor kezdődhetnek, ha

  • a kizárólagosság tartalmát rosszul, pontatlanul fogalmazták meg a franchise szerződésben…,
  • a kizárólagosság fizikai határait technikailag rosszul határozták meg…,
  • a kizárólagosság mellé tettek, vagy nem tettek forgalmi elvárást…,
  • a kizárólagosság értékét az elérhető forgalomhoz, nyereséghez képest az átadó az üzleti tervekben túlértékelte…,
  • az átvevő nem tudja az átadó által elképzelt ütemben növelni a forgalmat…,
  • az internetes, webáruházas értékesítés miatt a fizikai határok nehezen értelmezhetőek…,
  • a kizárólagos területen „feltűnik” az átadó számára jobbnak, ígéretesebbnek tűnő franchise érdeklődő.

A lehetséges problémákat, vitás eseteket szinte a végtelenségig lehet sorolni, ezért nagyon fontos, hogy a franchise rendszer kidolgozása során alaposan gondoljuk végig, és az üzleti tervekben számoljuk végig a területi kizárólagosság kérdését, lehetséges értékét, majd ennek megfelelően, szakszerűen és precízen fogalmazzuk meg azt a franchise szerződésben.

Általános recept nincs, de néhány tényt ki lehet mondani:

  • Minél fiatalabb a franchise rendszer, annál bizonytalanabb a vagyoni értékű jog értéke, minél hosszabb múltra tekint vissza, annál magasabb lehet.
  • Az internet, a webáruházak, a különböző értékesítési technikák miatt egyre nehezebb korrekt, etikus módon, hosszabb időre előre meghatározni a kizárólagosság kérdéseit.
  • Minél inkább sújtja a vállalkozásokat egy válság problémája, annál inkább szegik meg a szabályokat a túlélésért.
  • Egy etikus franchise átadótól minden körülmények között elvárható a tisztességes üzletemberi magatartás, az aláírt franchise szerződés betartása, a partnerével/partnereivel megállapodás alapján történő szerződésmódosítás!

A területi kizárólagosság, kizárólagos forgalmazási, értékesítési jog speciális esete a master franchise, vagy mester licenc.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.7. Franchise átvevő keresése, megtalálása, kiválasztása

Az ideális franchise partner, átvevő megtalálása, kiválasztása a franchise rendszerek egyik legnagyobb buktatója.

A jó és megfelelő franchise átvevő kiválasztása a franchise rendszerek egyik legnagyobb buktatója, a területi kizárólagosság problémája mellett.
A megfelelő franchise átvevő partner megtalálásának módszere a franchise kettős marketingjének egyik eleme.
A franchise rendszer kidolgozása során meghatározzuk, milyen személyiséggel, anyagi, tárgyi feltételekkel, előzetes tudással, képzettséggel kell rendelkeznie az ideális partnernek az adott rendszerben. Tapasztalataim szerint a magyarországi franchise rendszerek átadóinak egy része ezen a területen lényegesen felületesebben, és más szempontok alapján dönt, mint ahogy az szakmailag indokolt lenne. Ennek következménye aztán a sikertelen partner, a vita, a jogvita, a kárba veszett energia, a bezárt üzlet, a falon, kirakaton maradt matrica, tábla, portál, a partnerek gyakori változása, amelyek nem éppen az adott franchise rendszer jó hírét keltik, és növelik az adott franchise kockázatát. Az átvevő kiválasztásának megvan a maga menete, logikája, pszichológiája, ami persze rendszerenként különbözhet, de érdemes kialakítani is, és betartani is. És tudni kell nemet is mondani!

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.8. Franchise kettős marketingének gyakorlati megvalósítása

A franchise kettős marketingjét meg kell tanulni.

A franchise kettős marketingje a piacépítés és a márkaépítés fontos eleme. Értelmezése és gyakorlati megvalósítása tapasztalataim szerint egyes franchise átadóknak és marketing szakembereknek is nehézséget okoz. Meg kell tanulni, mit jelent a kettős marketing, és meg kell tanulni a franchise rendszer marketingjét a gyakorlatban kétféleképpen művelni. A gyakorlatban ez két, formailag és tartalmilag is nagyon különböző marketing aktivitást jelent, amire eltérő marketing stratégiát, marketing terveket kell kidolgozni.
A franchise tanácsadás során folyamatosan történik a franchise személet és gondolkodásmód megtanítása, átadása a leendő franchise átadónak, ezen belül természetesen kidolgozzuk a franchise kettős marketingjének gyakorlati megoldásait, lehetőségeit is.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.9. Franchise átvevők betanítása, képzése, oktatása

A franchise átvevők rendszeres szakmai, vállalkozói képzése, oktatása, támogatása minden franchise átadó alapvető feladata és érdeke.

Minden franchise rendszer tart valamilyen oktatást, képzést újonnan belépő tagjainak, új átvevőinek, de általában „csak” a rendszer specifikus szakmai ismereteket oktatják. Kevés szó esik magáról a franchise-ról, még kevesebb azokról a vállalkozói ismeretekről, amelyeket minden kezdő vállalkozónak tanulnia kellene, még egy sikeres franchise rendszer új átvevőjének is. Ezek a vállalkozási, gazdasági, pénzügyi, számviteli, tervezési, jogi, vállalatvezetési, vállalkozásszervezési, vállalkozásfejlesztési, humánpolitikai, marketing, üzletviteli, üzletfejlesztési, üzletetikai ismeretek tárgyköre, a tananyag kidolgozása, ezek oktatása, az ezzel kapcsolatos gazdasági tanácsadás. Minden (kezdő) vállalkozónak, induló vállalkozásnak és franchise átvevőnek a rendszer specifikus szakmai ismereteken túl leginkább a fentiekkel kapcsolatos alapismeretekre van szüksége, amit egy jól kidolgozott franchise rendszerben meg is kaphat. Az átadó rendszeresen tarthat képzéseket, továbbképzéseket, a folyamatos tanácsadás részeként támogathatja, segítheti átvevőit.
A tartalmas, szakma specifikus és vállalkozói képzési, oktatási, továbbképzési terv és rend kialakítása a gazdasági és franchise tanácsadóval közösen történhet.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.10. Franchise, vállalkozások üzleti terveinek elkészítése

Minden vállalkozásnak szüksége van üzleti tervre. Különösen a franchise-ban!

Magának a franchise rendszernek, az átadónak is szüksége van üzleti tervre, mennyi idő alatt mire, hova szeretne eljutni, milyen bevételekre, költségekre számíthat, milyen erőforrásokat, kapacitásokat kell megteremteni tervei teljesítéséhez, elképzelései megvalósításához. Mert nem elég álmodozni, az álmok megvalósításához tervekre, tervszerűségre, kapacitásokra, forrásokra van szükség.
A franchise rendszer üzleti terve kell az átadónak magának is, de be kell tudnia mutatni az üzleti elképzeléseit, terveit (és eredményeit) a potenciális átvevőknek, a franchise rendszer iránt érdeklődőknek is. A franchise rendszer üzleti terve jól jöhet még beruházáskor, hitelfelvételkor, pályázatkor is.
Ugyanilyen fontos, hogy egy potenciális érdeklődővel az átadó végig tudja számolni az átvevő üzleti tervét is. Ha a jelölt csatlakozik a franchise rendszerhez, mekkora beruházásra kell készülnie, milyen bevételekre, költségekre számíthat, átlagos körülményeket feltételezve mikorra várható a beruházás megtérülése.

Az üzleti terv szólhat pár hónapra, 1, 2, 5, akár 10 évre is, és több, egymással összefüggő táblázatból is állhat. Jó, ha a táblázatok konkrét számokat, magyarázatokat, értelmezéseket, szöveges részeket is tartalmaznak. Természetesen minél távolabbi időre szól, annál nagyobb benne a számok bizonytalansága, nagyobb a szöveges tervek jelentősége.
Alapvetően fontos, hogy a táblázatok szakmailag, logikailag, hitelesek, korrektek legyenek, megfeleljenek a gazdasági jogszabályok elveinek és logikájának. Viszont arra is gondolni kell, hogy a potenciális érdeklődők, majd később a franchise átvevők általában nem pénzügyi, gazdasági, banki szakemberek, könyvelők, de nekik kell megérteniük és időnként kezelniük, kitölteniük a táblázatokat (egyre gyakrabban szükséges a tervmódosítás, tervaktualizálás, gördülő tervezés, tervek-tények összehasonlítása), tehát az „átlagvállalkozó” számára is átláthatónak, érthetőnek kell lennie.
A felkészült, korrekt, etikus franchise átadó coach szemléletű vezetőként segít átvevőjének a tervezésben, az értékelésben, a teendők meghatározásában.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

2.11. Internet, weboldalak, webáruházak, okostelefonok, applikációk a franchise-ban

A franchise számára az internet, a felhőszoftverek, és -szolgáltatások, a weboldalak, a webáruházak, az okostelefonok, az applikációk új szakmai, jogi, módszertani kihívásokat és lehetőségeket teremtenek.

A franchise rendszerek, vállalkozások számára az a technológiai fejlődés, amit az informatika és az IT hozott, komoly feladatot, új típusú problémákat, lehetőségeket és kockázatokat is hozott.

A „régi” franchise rendszereknek, állandó feladatot jelent a lépéstartás, a gazdasági innováció, a technológiai és vállalkozásfejlesztés, új technológiák beépítése a rendszer működésébe, a rendszer továbbfejlesztése, a franchise átvevők rendszeres képzése, stb.
Egy új franchise rendszer számára, működjön akármilyen kereskedelmi, szolgáltatási területen, pedig elengedhetetlen, hogy szinte már ne is a mai, hanem a holnapi technológiára alapozza üzletének tartalmi és IT részét is.
Egyre több és több olyan, okostelefon-alkalmazásokra, applikációkra épülő vállalkozás indul, amely a felhasználóknak nyújtott szolgáltatásokat, vagy egy részét franchise-ban szervezi, vagy nyújtja.
Tehát jó, ha már az elején tudjuk, mire jó a franchise és a franchise tanácsadó!

Az informatikának a szakmai, fejlesztési része a megfelelő IT szakemberek, informatikusok, rendszergazdák, webdesigner-ek dolga. Alapvető szükség van rájuk, és sem kiválasztásuk, sem az általuk ajánlott szakmai megoldások kiválasztása nem egyszerű. A megfelelő szoftverek, technológiák, alkalmazások megvalósítása is időt és pénzügyi forrást igényel.

Ugyanakkor az internet, a felhőszoftverek, és -szolgáltatások, a webáruházak, az „okostelefonok” rengeteg kérdést, lehetőséget, kockázatot vetnek fel mind egy új franchise rendszer kidolgozásával, mind egy már működő, sikeres franchise rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatban. Csak példaként néhány szabályozandó, végiggondolandó téma:

  • az alkalmazott IT megoldások beillesztése a know-how-ba,
  • a szoftverek, és frissítéseik, mint szerzői jogvédelem alatt álló vagyoni értékű jogok szabályozása s franchise szerződésben,
  • a különböző jogok használatáért fizetendő franchise díjak szabályozása a franchise szerződésben,
  • a területi kizárólagosság értelmezése webáruház esetén,
  • franchise webáruház működtetése,
  • internet szolgáltatások franchise-ban,
  • központi (átadói) weboldal, Facebook profil kontra saját (átvevői) weboldalak, Facebook profilok üzemeltetése,
  • okostelefon, tablet alkalmazások franchise-ban,
  • szerverrendelkezésre állás, és felhőszoftver hozzáférési idejének, jogosultsági szintjének szabályozása a franchise szerződésben,
  • klienskezelő, hírlevél küldő szoftverek alkalmazásának szabályozása a franchise hálózatban, és az átvevő partner vevői felé, adatvédelmi kérdések szabályozása,
  • a franchise átvevők rendszeres informatikai képzése, továbbképzése,
  • marketing tevékenységi, nyilatkozattételi jogosultságok az interneten, közösségi oldalakon,
  • az átadó, vagy az átvevő nem etikus, üzleti jó hírnevet érintő internetes megnyilatkozásainak szabályozása, kockázatai, következményei,
  • stb.

A végiggondolandó, tisztázandó, szabályozandó kérdések száma végtelen lehet, a konkrét franchise rendszer tevékenységétől függően. Ezért érdemes lehet már a vállalkozás indításakor, vagy vállalkozásfejlesztés tudatos megkezdésekor elkezdeni foglalkozni velük.
Az internettel, szoftverekkel kapcsolatos főbb kérdések, témakörök, megoldási lehetőségek már a franchise átadó vállalkozás stratégiájának, üzleti, működési modelljének, koncepciójának, szolgáltatásainak, a fizetendő díjak struktúrájának megalkotása során felvetődnek, a részletes szabályok pedig a franchise szerződés és a franchise működési kézikönyv és mellékleteik szövegszerű kidolgozása során kerülnek megfogalmazásra.

A fenti témakörök szakszerű, egyértelmű szabályozása igényli a közreműködő informatikus, a franchise átadó jogtulajdonos, a vagyoni értékű jogok (szoftverek) tulajdonosa, és a franchise rendszert kidolgozó franchise tanácsadó együttműködését.

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

3. Sikeres franchise hálózat továbbfejlesztése

Időnként még egy sikeres (franchise) vállalkozásnak is szüksége lehet tudatos továbbfejlesztésre, az eredmények értékelésére, a jövő megtervezésére.

Minden szervezetnek, tevékenységnek szüksége van gazdasági innovációra. Vagy a konkurencia kényszeríti ki, vagy a korábbiakhoz képest szerényebb eredmények, vagy a változtatás szükségességének felismerése, vagy az a tézis, hogy a mennyiségi fejlődés maga után vonja a minőségi fejlődés szükségességét. Ilyenkor célszerű áttekinteni a franchise rendszer működését, megvizsgálni, hol lehetne a korábbiakhoz képest hatékonyabban, precízebben, magasabb színvonalon tovább működtetni a szervezetet, a tevékenységeket, mit lehet kitalálni?

  • Az eddigi sikereket értékelni kell, és tudatosan be lehet, be kell építeni a rendszer dokumentációjába, lehet, hogy módosítani kell a franchise szerződésen, a know-how-n, a franchise működési kézikönyvön, hozzá kell igazítani őket a megváltozott, jobb, vagy rosszabb körülményekhez.
  • Válságban pedig a franchise rendszer válságkezelése lehet indokolt. Mind a franchise átadó, mind a franchise átvevő – legjobb, ha közösen! – például egy franchise-hoz is értő pártatlan, gazdasági innovációs tanácsadó, válság menedzser segítségével végig gondolhatják, hol, hogyan vannak még tartalékok a költségcsökkentésben, racionalizálásban, hogy tudnak új vevőket, új piacokat, új tevékenységeket, új termékeket, új módszereket találni. Hogyan kell átmenetileg módosítani a franchise szerződésen, engedni mindenkinek kicsit az előnyeiből, és elfogadni bizonyos hátrányokat, hogy együtt éljék túl a válságot.


Ha eddig nem tette meg, hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

4. Franchise szakértői vélemény, tanácsadás jogvitában

Egy pártatlan franchise szakértői vélemény sokat segíthet a vita rendezésében, a bírósági per elkerülésében, vagy a per megnyerésében.

Magyarországon eddig viszonylag kevés franchise átadó és átvevő közötti vita került el a bíróságra. Ezért a bíróságoknak nincs is nagy gyakorlata a franchise-t érintő speciális kérdésekben.
És egyébként is jobb elkerülni a bíróságot…
Egy jó franchise szerződéssel, jó franchise működési kézikönyvvel, a szabályok leírásával, egy etikus franchise rendszerrel, a leírtak betartásával megelőzhető az elmérgesedő vita, a per.
De ha már nézeteltérés van, a vita előtt, vagy közben, esetleg a perben egy alapos, pártatlan franchise tanácsadói, szakértői vélemény sokat segíthet…

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá problémája megoldásához!

5. Mire jó a franchise és a franchise tanácsadó?

Mire jó a franchise?

A franchise

  • értékesítés növelése
  • terjeszkedés
  • érdekeltség megteremtése, motiváció növelése
  • tőkebevonás, forrásbevonás
  • piacépítés, piaci súly növelése
  • márkaépítés

egyik legolcsóbb, leggyorsabb eszköze.
Minél erősebb a piaci verseny, annál inkább franchise!
Ha már van egy jól működő, esetleg különleges terméket, szolgáltatást kínáló, sikeres vállalkozásunk, webáruházunk, menetelhetünk (vagy menekülhetünk) előre a franchise-zal. Minél egyedibb, minél különlegesebb, minél sikeresebb, annál inkább franchise:

  • Ha egy új terméket, szolgáltatást hozunk be külföldről, márkaképviseleti szerződést kötöttünk, és minél gyorsabban szeretnénk az egész országot lefedni értékesítési pontokkal, a legjobb, ha jól megválasztott szerződéses partnereket vonunk be az értékesítésbe;
  • Ha azt látjuk, hogy akkora a kereslet az általunk kínált termék, szolgáltatás iránt, amit már „egyedül” nem tudunk sikeresen kielégíteni, vagy olyan távolságról is van kereslet, amit már „technikailag” nem tudunk kezelni, vonjunk be jól megválasztott szerződéses partnereket;
  • Kedvezőbb beszerzési árakat érhetünk el, ha többet tudunk venni, és a partnereinken keresztül eladni;
  • Nagyobb értékesítési piacot építhetünk az általunk gyártott, forgalmazott termékeknek, ha sok, hosszú távra szerződött forgalmazó partnerünk van;
  • Nagyobb, hatékonyabb marketingtevékenységet, reklámaktivitást tudunk kifejteni, ha összegyűjtjük az egy-egy vállalkozásban reklámra fordítható „filléreket”, és „forintokat” csinálunk belőlük;
  • Gyorsabb, olcsóbb, hatékonyabb a márkaépítésünk, ha minél több üzletben, üzlet portálján a mi márkanevünk szerepel;
  • Terjeszkedésünkhöz bevonhatjuk mások pénzügyi forrásait, kockázatvállalását, munkavégzését, tulajdonosi, vállalkozói érdekeltségét, amivel olcsóbban, gyorsabban, hatékonyabban terjeszkedhetünk;
  • Ha a saját tulajdonú üzlethálózatunk nem elég hatékony az alkalmazotti hozzáállás miatt, átalakíthatjuk az üzletek működését vállalkozói konstrukcióra, érdekeltségét vállalkozói motiváltságra,
  • Gyorsabb növekedésre, nagyobb forgalomra, árbevételre, pótlólagos jövedelemre tehetünk szert, ha több szerződéses partnerünk van;
  • Elégedettebbek lesznek, és visszatérnek a vevők, ügyfelek, ha a termékünket, szolgáltatásunkat jól képzett, rendszeres szakmai képzésben, továbbképzésben részesülő és ellenőrzött szerződéses partnerek értékesítik;
  • Ha elégedetlen saját kereskedelmi hálózata eredményességével, hatékonyságával, vagy finanszírozási gondjai vannak, a saját tulajdonú üzlethálózatot érdemes lehet franchise rendszerré alakítani;
  • Ha saját termékünk, saját gyártású berendezésünk forgalmazása során közel akarunk lenni a piachoz, többlet árrésre szeretnénk szert tenni, hatással akarunk lenni a termék eladásra, felhasználására, beépítésére, szervizelésére, felépíthetünk egy kereskedelmi, szolgáltató hálózatot;
  • Ha értékesítésünk során ki akarjuk használni az internetben, a webáruházakban, az okostelefonokban rejlő értékesítési lehetőségeket, felépíthetünk egy kereskedelmi, szolgáltató hálózatot.

A megoldás kulcsa egy jól kidolgozott franchise rendszer, jól működő franchise hálózat!

Sokan azt hiszik, hogy a franchise – maga a szerződés, pedig a franchise rendszernek csak egyik – bár alapvető fontosságú eleme – a franchise szerződés. Egy jól kidolgozott franchise rendszer sok tartalmi elemből, dokumentumból állhat, ami általában a franchise működési kézikönyvben, és annak a konkrét tevékenységtől, know-how-tól függően sok és számtalan variációjú mellékleteiben van összefoglalva. A rendszer végiggondolása, kidolgozása széleskörű ismereteket, tapasztalatokat és időt igényel. Egy sikeres vállalkozónak erre sem ideje, sem energiája, és szakértelme sincsen. A sikeres és bölcs vállalkozó ilyenkor jut el arra a gondolatra, hogy szakemberhez forduljon.

A franchise tanácsadó egy már működő rendszer esetében…

  • segíthet annak értékelésében, továbbfejlesztésében, hatékonyságának növelésében, az eddigi tapasztalatok beépítésében, a hiányosságok kiküszöbölésében, a hiányzó dokumentumok elkészítésében, a meglévőek aktualizálásában, a gazdasági innovációban vagy
  • válságok, problémák kezelésében,
  • az átadó és az átvevők megegyezésében a válságkezelésben, az átmeneti megállapodások elkészítésében.

A franchise tanácsadó egy most tervezett franchise esetében…

  • segíthet üzleti tapasztalatainkat, ismereteinket rendszerezni, vagyoni értékkel bíró know-how-vá, rendszerré alakítani,
  • megalkothatja a franchise rendszer, franchise hálózat, a hálózatépítés üzleti modelljét, koncepcióját, stratégiáját,
  • praktikus ötletekkel, javaslatokkal szolgálhat, hogy a franchise rendszer és a működés minél teljesebb, gazdagabb, eredményesebb legyen,
  • segíthet elkerülni a tipikus hibákat, például az partnerek kiválasztásával, franchise díjak meghatározásával, teljesíthetetlen elvárások megfogalmazásával, a területi kizárólagossággal, az ellenőrzési pontok meghatározásával kapcsolatban,
  • megoldásokat kínálhat a felvetődő vállalkozásszervezési, vállalkozásfejlesztési problémákra, lehetőségekre,
  • segíthet a franchise kettős marketing szemléletének és tevékenységének gyakorlati kialakításában, elsajátításában, a márkanév, a logó sikeres felépítésében,
  • közreműködhet a franchise átadó és az átvevők üzleti terveinek elkészítésében,
  • javaslatokat tehet a franchise rendszer különböző elemeire, hogy a rendszer egy korrekt, belső ellentmondásoktól mentes, egységes, egymással összefüggő elemekből, szabályokból, folyamatokból és dokumentumokból álló, etikus franchise rendszer és hálózat legyen,
  • segíthet az internet, a weboldalak, webáruházak, okostelefonok kínálta lehetőségek és a konkrét franchise koncepció összekapcsolásában,
  • a franchise tanácsadás során átadhatja, megtaníthatja a franchise szemléletű gondolkodásmódot, a coach szemléletű vállalatvezetői magatartást,
  • közreműködhet a franchise szerződés, a franchise működési kézikönyv és mellékleteik megírásában,
  • közreműködhet a megfelelő franchise partnerek megtalálásában, kiválasztásában, a szerződéskötési folyamatban, a franchise hálózat felépítésében.


Ezért jó, ha tudjuk, mire jó a franchise!
Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

6. Mit kell tudni a franchise-ról?
6.1. A franchise fogalma, meghatározása, alapelvei

A franchise (ejtsd: frencsájz) francia eredetű angol szó, nemzeti nyelvű megfelelője általában nincsen, így ez honosodott meg a különböző nemzeti nyelvekben, így a magyarban is.
Az új Polgári Törvénykönyv röviden rendelkezik a franchise-ról (2013. évi V. tv. 6:376), és magyarul „jogbérlet”-nek nevezi azt. Ennek ellenére a magyar üzleti nyelvben változatlanul a franchise szó használatos.

A franchise definíciója némileg egyszerűsítve a Európai Franchise Etikai Kódexben megfogalmazottak alapján:

A franchise egy olyan, pénzügyileg és jogilag független vállalkozók között létrejövő, szerződésben rögzített gazdasági együttműködési forma, amelyben az egyik fél, a franchise Átadó (rendszergazda, angolul franchisor) egy vagy több franchise Átvevőnek (angolul: franchisee) határozott időtartamra és általában adott földrajzi területre jogot ad bevezetett védjegyének és kipróbáltan sikeres módszerének használatára áruk eladása és/vagy szolgáltatások nyújtása érdekében. A tevékenység sajátos, az Átadó által kifejlesztett rendszer, know-how keretében történik, és ennek használatáért cserébe az Átvevő díjat fizet. A franchise gazda az Átvevőket betanítja és folyamatosan ellenőrzi annak érdekében, hogy a franchise üzletek a fogyasztók felé egységes képet mutassanak, és az áruk, illetve szolgáltatások minősége is egységes legyen. Az együttműködés feltételeit a felek un. franchise szerződésben rögzítik, amelyet különféle dokumentumok egészítenek ki (pl.: franchise működési kézikönyv).
A franchise-zal kapcsolatban részletesen lásd a Doktori disszertáció menüpontot.

6.2. A franchise története, jogi szabályozása

A franchise-zal részletesen a doktori disszertációm foglalkozik, ami szintén megtalálható az oldalon. Ebben a menüpontban rövid áttekintést kaphat a franchise-ról.

A franchise modern kori fogalma és rendszere az 1900-as évek elején az Egyesült Államokban az autóipar, a márkák és márkakereskedők megjelenésével kezdett kialakulni, amikor a piacépítésre, márkaépítésre szerződéses partnereket kezdtek keresni. A franchise alkalmazási területe a második világháborút követően jelentősen kiszélesedett, igazi diadal útjára a McDonald’s-szal indult, amely ma is a világ leghíresebb, és legismertebb franchise rendszere.
Az 1990-es évek elején a franchise vállalkozások adták az Egyesült Államok kiskereskedelmi és szolgáltatási forgalmának 35 %-át, Azóta ez a szám meghaladta az 50%-ot, ami azt bizonyítja, hogy a franchise népszerűsége, elterjedése erőteljesen növekszik, és nem csak az Egyesült Államokban, de a világ más részein, így Európában is.
Magyarországon és a többi rendszerváltó országban a franchise a rendszerváltás után jelent meg. Nem hivatalos adatok szerint napjainkban Magyarországon több mint 300 franchise, vagy franchise jellegű vállalkozás működik, mintegy 25.000-30.000 átvevői partnerrel.

Mivel néhány ország kivételével Európában a franchise-nak nincsen külön jogi szabályozása, az általánosan elfogadott irányelv a Franchise Európai Etikai Kódexe, valamint az Európai Unió néhány versenykorlátozó és mentesítő szabályozása. Vitás esetekben és kérdésekben a konkrét dokumentumokon túl ezek nyújthatnak segítséget.
Az új Polgári Törvénykönyv röviden rendelkezik a franchise-ról (2013. évi V. tv. 6:376), és magyarul „jogbérlet”-nek nevezi azt. A szabályozás diszpozitív, azaz a szerződő felek közös akarattal eltérhetnek tőle. Mérvadó magyar jogászok szerint az új Ptk. franchise-ra vonatkozó részeit nagy óvatossággal és körültekintéssel kell alkalmazni.

Bármely kereskedelmi vagy szolgáltató vállalkozásnak, kezdő vállalkozónak, amelyik, aki most indítja üzleti tevékenységét, hosszú távon csak előnyére és hasznára válik, azt olyan szemléletben és elvek alapján teszi meg, mintha abból az első pillanattól kezdve tudatosan egy franchise rendszert, hálózatot szeretne felépíteni!

6.3. Franchise partnerek: Átadó, Átvevő

Minden franchise rendszernek két alapvető szereplője van: az Átadó (rendszergazda, tulajdonos), és az Átvevő, akik önálló vállalkozók.
Az egyik fél a franchise Átadó, amely rendszerint egy közismert, jó piaci pozícióval bíró cég, amely sikeres márkanevét, image-ét, goodwill-jét, illetve kipróbált know-how-ját nyújtja az Átvevőnek. A rendszergazda mind szakmailag, mind a vállalkozás menedzselését illetően be is betanítja partnereit, a működés során folyamatos üzletviteli, szakmai, eladástechnikai, marketing, jogi tanácsadással segítheti őket, valamint sok esetben gondoskodik a szükséges áruk, eszközök, anyagok, stb. kedvező feltételek melletti szállításáról is. Az Átadó fontos feladata a betanított partnerek ellenőrzés is, melynek elmaradása súlyos kockázatokkal és következményekkel járhat a rendszer működésére nézve.
A másik fél az Átvevő, akit az Átadó választ ki, általa meghatározott szempontrendszer szerint. Önálló vállalkozóként, saját kockázatára tevékenykedik, tőkét és általában munkaerejét is befekteti a vállalkozásba, azonban az általa üzemeltetett egység működését alá kell vetnie a franchise szerződésben és a franchise működési kézikönyvben előírt követelményeknek. A munkamegosztás révén figyelmét a legfontosabbra, az eredményes eladásra, illetve szolgáltatásra összpontosítja, mert a működéshez nélkülözhetetlen egyéb feladatokat általában a franchise átadó látja el (Pl. árubeszerzés, logisztika, márkaépítés, marketing, piacépítés, a rendszer továbbfejlesztése, informatika, szoftverek, stb.).
A franchise vállalkozás tehát nem egyéb, mint biztonságos kapcsolat egy üzleti modellt, know-how-t sikeresen megvalósító átadó vállalkozás és a siker megismétlésére szerződő másik, átvevő vállalkozás között. Ezt bizonyítja, hogy az Egyesült Államokban az önálló kezdő vállalkozások 90 %-a tönkre megy az alapítástól számított első üzleti évben, míg ezzel szemben a franchise-ban működő vállalkozások 93 %-a sikeresen működik még az 5. üzleti évet követően is.

6.4. Üzleti előnyök a franchise-ban

Egy franchise rendszer, franchise hálózat a benne résztvevő partnereknek kölcsönösen üzleti előnyökkel szolgál, amely miatt átadóként érdemes lehet azt felépíteni, működtetni, átvevőként pedig csatlakozni hozzá. A klasszikus iskola tanítása szerint a franchise-ban szinergiahatás érvényesül, ami azt jelenti, hogy a szereplők együttműködésének, a tényezők együtthatásának végeredménye több, mintha a szereplők egyedi tevékenységének eredményét egyszerűen összeadnánk („2+2=5”), tehát mindegyik szereplőnek nagyobb lesz a saját eredménye. (Bővebben lásd a doktori disszertációt.). Ez az un. szinergia hatás, vagy, ahogy egy franchise hálózat tulajdonosa szellemesen megfogalmazta: ez a vessző-seprű elmélet. Azaz, miközben egy szál vesszőt könnyű eltörni, összefogva több vesszőt egy seprűbe, azt nem lehet elhajlítani, eltörni, vagyis összefogva jobban ellen lehet állni a piaci kihívásoknak, az éleződő versenynek.
A franchise-kapcsolatban álló felek azonban egymásra is vannak utalva, az egyik fél sikere nagyban függ a másik fél sikerétől. Mind a ketten akkor járnak jól, ha az üzleti együttműködés időtartama alatt kölcsönösen tartják magukat a franchise szerződésben és a franchise működési kézikönyvben foglaltakhoz, és egész üzletvitelükre az etikus üzletemberi magatartás a jellemző.

A franchise Átadó fontosabb üzleti előnyei lehetnek:

  • A gyorsabb növekedés lehetősége a franchise partnerek számának, illetve az egységek számának növelésével,
  • A tőkebevonás a növekedésbe az Átvevő befektetésén keresztül,
  • Gyorsabb kereskedelmi, szolgáltató hálózatépítés országos és/vagy nemzetközi szinten,
  • Piaci súly növelése, az ehhez kapcsolódó tárgyalási pozíciók javulása, előnyösebb tárgyalási stratégia lehetősége,
  • A marketingköltségek megosztása, illetve jelentősebb marketing tevékenység, marketing tervek megvalósítása,
  • Az Átvevőnek jellemzően nagyobb a vállalkozói motivációja a sikerben, mint egy alkalmazott üzletvezetőnek, ezáltal az egész hálózat motiváltsága, sikeressége nagyobb lehet.

A franchise Átvevő fontosabb üzleti előnyei lehetnek:

    • A franchise-ban történő részvétel nagyobb biztonságot jelent, mintha valaki önállóan, saját ötletei, elképzelései szerint kezd el vállalkozni, hiszen általában egy olyan, már bevált terméket, szolgáltatást, know-how-t, márkát kap, amely gyors piaci felfutást és/vagy forgalmat biztosít. A franchise rendszer üzleti modelljének, koncepciójának alapján a franchise szerződésben foglaltak szerint számíthat az Átadó segítségére például az üzlet kiválasztásában, a raktárkészlet összeállításában, a berendezések, arculat kialakításában éppúgy, mint az árubeszerzésben. Működését folyamatos tanácsadás könnyíti meg és a rendszer fejlesztéséből is profitál,
    • Színvonalas, esetleg már jól ismert márkájú termékek, szolgáltatások értékesítésének lehetősége,
    • Olyan mértékű, marketing megjelenési lehetőséghez jut, amelyre egyedül nem lenne képes,
    • Az Átvevőnek a bevezetett, kipróbált rendszer vásárlásával csökken az induló tőkeszükséglete és később a működés folyó költsége, és anyagi kockázata is kisebb lehet,
    • A betanítás, rendszeres oktatás révén általában szaktudás nélkül is elkezdhetőek a vállalkozások, és az Átvevő rendszeresen megkapja az új szakmai ismereteket is,
  • Általában kedvezőbb áron jut az árukhoz, termékekhez, szolgáltatásokhoz, mintha egyedül, kisvállalkozóként próbálná beszerezni azokat.
6.5. Franchise kockázati tényezők, etika

A franchise-t a szakirodalomban szokás üzleti házasságnak is nevezni, mivel sokkal szorosabb viszonyt jelent, mint egy egyszerű kereskedelmi, szállítási, vagy bérleti szerződés. Az üzleti etikának, a tisztességes emberi, vállalkozói viselkedésnek, az etikus és felelősségteljes üzleti magatartásnak ezért sokkal nagyobb a szerepe és jelentősége a franchise-ban, mint amit általánosságban tapasztalni lehet. Mind az Átadónak, mind az Átvevőnek általában a következőket érdemes szem előtt tartania tevékenysége során:

  • Mind a két fél független vállalkozó, tehát egyik sem rendelkezik a másik fél felé utasítási joggal.
  • Fontos, hogy az Átvevő megfelelő lojalitással és bizalommal rendelkezzen Átadó, a franchise rendszer, a know-how irányába, és elfogadja, hogy teljesen nem a maga ura, Átadó jó vagy rossz döntéseinek, tevékenységének egyaránt megérzi a következményeit. A franchise általában nem viseli el az egyéniesedést, az egyéni kreativitást, kivéve, ha olyan a rendszer, hogy van benne mechanizmus arra, miként épülhet be a rendszer működésébe az egyéni kezdeményezés.
  • Az Átadónak tudatában kell lennie, hogy tevékenységével (ígéreteivel, árpolitikájával, logisztikájával, stb.) felelősséggel tartozik Átvevői felé. Ha valamit nem tart be abból, amit vállalt, azzal saját vállalkozásának lehet, hogy csak kicsit árt, de egy-egy Átvevőjének a teljes vállalkozását, egzisztenciáját teheti tönkre.
  • Mindkét fél egyaránt kockáztatja a másik üzleti jó hírnevét, goodwill-jét is. Ezt manapság különösen könnyű megtenni az okostelefonok világában, az interneten, valamilyen fórumon, közösségi oldalon tett meggondolatlan, elhamarkodott, esetleg jogosulatlan megnyilatkozással. Amikor az Átvevő kockáztatja Átadó hírnevét, akkor azonban nem csak egy másik vállalkozónak, hanem az egész franchise hálózatnak, az összes többi Átvevőnek, mint vállalkozónak is árthat.
  • Különösen válsághelyzetben kínálkozik a lehetőség, hogy az Átadó, visszaélve pozíciójával, saját túlélése érdekében egyoldalúan hátrányos helyzetbe hozza Átvevőjét, miközben a tisztességes üzleti magatartás az lenne, ha az Átadó arra törekedne, hogy a válságkezelésre megegyezzen Átvevőivel egy átmeneti időszakra vonatkozóan, amikor kölcsönösen hoznak áldozatot a közös túlélés érdekében.
  • A franchise szerződés idő előtti felbontása nehézkes, általában kölcsönös veszteségekkel járó folyamat, ezért érdemes mindegyik félnek mindent megtenni azért, hogy a másik fél ne jusson el annak gondolatához sem. Érdemes a vitás eseteket megpróbálni békésen rendezni. Egy bírósági per pedig évekig eltarthat, ami időt, energiát, pénzt emészt fel, és vesz el az eredményes vállalkozási tevékenységtől, kimenetele pedig bizonytalan.

A fentiek miatt is fontos, hogy a franchise rendszer un. etikus franchise legyen, és mind a dokumentációjában, mind működésében megfeleljen a Franchise Európai Etikai Kódexének, sőt esetleg annál szigorúbban megfogalmazott feltételeknek is.

Amennyiben ezt a részt is elolvasta, ön már nagyon sokat tud a franchise-ról! Hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon, és fogjunk hozzá az ön franchise hálózatának, rendszerének kidolgozásához!

6.6. A Franchise Európai Etikai Kódexe


A Franchise Európai Etikai Kódexét itt nyithatja meg.

7. Miből térül meg egy franchise beruházás?



Itt nyithatja meg.

8. A vállalkozásban felhalmozott tudás, ismeret (know-how) meghatározása és értékesítése
  1. Mikor lehet önállóan üzletileg értékes egy know-how?
  2. Mi lehet „know-how”, és hogyan lehet belőle pénzt csinálni?
  3. Mi a „know-how” hivatalosan?
  1. Mikor lehet önállóan üzletileg értékes egy know-how?

Minden franchise-ban van know-how (az egyik legértékesebb, legtitkosabb eleme), de nem minden know-how-ból kell, érdemes franchise-t csinálni. Ettől még annak lehet értéke, piaci kereslet is lehet rá, értékesíteni is lehet. (A know-how definíciókat lásd lejjebb!)

A dolog általában úgy kezdődik, hogy valakinek van egy sikeresen működő vállalkozása. Ez lehet egy lángossütő bódé is, de lehet akár egy sikeres szálloda, vagy gyár is. Aztán jön valaki a tulajdonoshoz, és azt mondja neki, én is szeretnék egy ilyet…

És akkor a sikeres vállalkozás tulajdonosa elkezdhet gondolkodni, hogy mi is az ő sikerének a titka, mit is kellene eladni, hogyan kellene eladni, mennyit is érhet…?

A másik lehetőség, hogy a sikeres vállalkozás tulajdonosa magától érzi, olyan tudás, ismeret, tapasztalat van a birtokában, aminek értéke van, eladható. És akkor a tulajdonos elkezd gondolkodni…

A legnyilvánvalóbb, legjobb, legegyszerűbb válasz a fentiekre egy franchise rendszer kidolgozása, elindítása, az „üzlet” lemásolása és megfelelő (franchise) partnerek bevonása által további, „lemásolt” üzletek üzemeltetése.

De van, amikor nem jó válasz a know-how értékesítésére a franchise.

Például:

  • Ha esetleg csak egy, kettő, néhány további „üzlet”-re látunk lehetőséget az országban, vagy a világban…
  • Ha nem tudunk, vagy akarunk egy franchise rendszer kidolgozásával, a franchise és a márka folyamatos működtetésével, fejlesztésével, ellenőrzésével foglalkozni, nem akarunk egy „nagyvállalatot”, „nagy hálózatot” építeni…
  • Ha a felvetődött „know-how lemásolás” földrajzilag olyan távol van, hogy nem jelent valódi konkurenciát, és/vagy „nem éri meg” az ellenőrzéssel, védelemmel foglalkozni…
  • Ha a felvetődött „know-how lemásolás” földrajzilag és/vagy kulturálisan olyan messze van, hogy reménytelennek, vagy kilátástalannak tűnik a know-how védelme, a „lopás” megakadályozása…
  • Ha a célunk elsősorban valamilyen termék szakszerű értékesítése, amihez tartozik valamilyen tudás, értékesítési technika, de nincs benne annyi, mint egy franchise rendszerben és egy márkaépítésben…
  • Ha egyszerre szeretnénk magasabb bevételhez jutni, ugyanazt a tudást, tapasztalatot, ismeretet többször eladni, de nem bonyolult konstrukciók, szerződések alapján…

Hogy egy működő vállalkozás működésében pontosan és részletesen mi a „know-how”, az nem magától értetődik. Felismeréséhez, azonosításához, megfogalmazásához, rendszerezéséhez, összefoglalásához „szem, orr, fül”, tapasztalat kell, az értékének meghatározásához pedig az üzleti érzéken, piacismereten túl logikus, következetes üzleti számítások.

Egy konkrét know-how kidolgozó munka kiterjedhet a know-how pontos meghatározására, részletes leírására, összefoglalására, újabb know-how elemek megtalálására, megfogalmazására, és az egésznek egy egységes, és/vagy modulszerűen egymáshoz kapcsolódó dokumentációjának összeállítására.

  1. Mi lehet „know-how”, és hogyan lehet belőle pénzt csinálni?

Egy konkrét know-how állhat egy kimagasló elemből, több-ből, ezek kombinációjából, egymásutániságából. Know-how lehet például, de nem kizárólag:

  • Marketing tevékenység, módszer,
  • Piacépítési, márkaépítési módszer,
  • Szoftver alkalmazása,
  • Munka-, folyamatszervezési módszer,
  • Eladás-technikai, értékesítési módszer,
  • Áruforgalmai-készletgazdálkodási módszer,
  • Logisztikai módszer,
  • Oktatási, képzési módszer,
  • Technológiai, módszer, eljárás, utasítás,
  • Gyártási eljárás, gyártásszervezés,
  • Használati utasítás,
  • Elemzési módszer,
  • Vállalatvezetési módszer,
  • Vállalkozásszervezési módszer,
  • Érdekeltségi-elszámolási módszer,
  • Receptúra,

illetve ezek, vagy hasonlóak egymás mellett, meghatározott rend szerint történő alkalmazása.

Egy jól azonosított, körülhatárolt know-how-t

  • a legjobb eladni egy összegért, aztán nincs vele gond…
  • el lehet adni részletfizetésre, ami már egy kicsit bonyolultabb szerződés lehet…,

de

  • nem célszerű bérbe adni, mert utána nem tudjuk „visszavenni”,
  • nem célszerű valamilyen folyamatos, %-os jutalékot kérni érte, mert nem tudjuk ellenőrizni.

Fontos megjegyezni, hogy különböző termékek, gépek, berendezések, iparjogvédelmi jogok (szabadalmak, védjegyek, stb.) a később olvasható szakmai definíciók szerint nem részei egy know-how-nak, azokat, vagy használati jogukat esetleg külön-külön szerződések alapján kaphatja meg valaki.

A know-how lényege, hogy titkos, értékes, és azonosított legyen (részletesen lásd lejjebb)! Ezért akkor is érdemes „védeni” legalább egy mondattal a munkaszerződésben, vagy egy ajánlatban, vagy szállítási/szolgáltatási szerződésben, ha nem is akarjuk, vagy tudjuk eladni!

A know-how-nk értékét az adhatja, hogy a know-how-nk hasznosítása, alkalmazása mások számára versenyelőnyt és/vagy költségmegtakarítást jelenthet.

Fontos lehet még, hogy amit eladunk, az maga a know-how (aminek van egy értéke), és amikor szükség esetén betanítjuk a „know-how”-t (technológia transzfer/ átadás), annak külön értéke, díjazása lehet. Elméletileg elképzelhető egy know-how eladása-átadása betanítás nélkül is, például csupán egy kézikönyv, használati utasítás átadásával.

A know-how-t önmagában védi az Üzleti titok védelméről szóló 2018. évi LIV. törvény, amely a korábbi bizonytalanságokhoz képest egyértelműen meghatározta, hogy a know-how (védett ismeret) üzleti titoknak minősül, de azt is „előírja”, hogy a jogosultnak a védelem érdekében az „adott helyzetben általában elvárható magatartást” kell tanúsítania. Ezért (is) célszerű a (leírt és maghatározott) know-how-t megfelelő szerződésekkel, üzleti konstrukciókkal, kapcsolódó iparjogvédelemmel, üzleti „trükkökkel” (például szükséges áru/anyag/eszköz szállítása a know-how alkalmazásához) körülbástyázni. Erre kiváló üzleti modell például a franchise.

Bonyolult védelem nélkül is lehet jó üzletet csinálni csak a know-how eladásával is, de jó, ha tudjuk, hogy a know-how-nk eladásával eladtuk a tudásunkat, elengedtük a kezét, azt a kockázatot is vállaljuk, hogy valaki más továbbfejleszti, jobban csinálja, mint mi.

Lásd még a blogbejegyzést a megfelelő aloldalon!

Nézzük meg, mi lehet az ön know-how-ja, és van-e benne üzlet?!

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon!

Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön know-how-jának meghatározásához, értékesítéséhez!

  1. Mi a „know-how” hivatalosan?

A know-how a fenti törvényi meghatározáson túl általánosságban olyan gazdasági, műszaki, szervezési ismeret, tapasztalat, amely a gyakorlatban felhasználható, korlátozottan hozzáférhető, és még nem vált közkinccsé. A know-how másra átruházható, forgalomképes, vagyoni értéke van, de önmagában iparjogvédelmi oltalommal nem védhető!

A know-how („tudni hogyan”) védett ismeret. A know-how nemzetközileg elfogadott néhány „hivatalos” definíciója:

  • A 2018. évi LIV. törvény az Üzleti titok védelméről:

„1. § (1) Üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó, titkos – egészben, vagy elemeinek összességeként nem közismert vagy az érintett gazdasági tevékenységet végző személyek számára nem könnyen hozzáférhető -, ennélfogva vagyoni értékkel bíró olyan tény, tájékoztatás, egyéb adat és az azokból készült összeállítás, amelynek a titokban tartása érdekében a titok jogosultja az adott helyzetben általában elvárható magatartást tanúsítja.

(2) Védett ismeret (know-how) az üzleti titoknak minősülő, azonosításra alkalmas módon rögzített, műszaki, gazdasági vagy szervezési ismeret, megoldás, tapasztalat vagy ezek összeállítása. „

( Forrás: https://net.jogtar.hu)

  • Európai Franchise Etikai Kódex (1991/2016) meghatározása

A „know-how” nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Titkos (2)

A „titkos” annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen hozzáférhető; nem korlátozott egy szűk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül.

Értékkel bíró (3)

Az „értékkel bíró” azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történő értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik; a know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó részére azáltal, hogy a szerződés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti őket abban, hogy új piacon jelenjenek meg.

Azonosított (4)

Az „azonosított” azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelően tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetővé téve annak ellenőrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerződésben, vagy egy különálló dokumentumban ismertethető, vagy bármilyen más, megfelelő formában rögzíthető.”

(Forrás: https://drjanosiistvan.hu/ )

  • Európai Bizottság (A Bizottság 772/2004/EKrendelete (2004. április 7.) a Szerződés 81. cikke (3) bekezdésének a technológiaátadási megállapodások csoportjaira történő alkalmazásáról):

A know-how definíciója:

„i) „know-how”: tapasztalatból és ismételt alkalmazásból származó, nem szabadalmazott gyakorlati ismeretek, amelyek

  1. titkosak, azaz nem közismertek vagy könnyen hozzáférhetők;
  2. lényegesek, azaz a szerződés szerinti termékek előállításához fontosak és hasznosak; valamint

iii. azonosítottak, azaz kellően átfogó módon leírtak ahhoz, hogy megállapítható legyen, hogy a know-how megfelel a titkosság és a lényegesség követelményének;”

(Forrás: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=LEGISSUM:l26108 )

  • Az OECD és az Európai Bizottság közösen elfogadott meghatározása, körülírása

Ez a megfogalmazás abból indul ki, hogy a „know-how” az innováció része. Az innováció legszakszerűbb, legfrissebb meghatározását az OECD és az Európai Bizottság (Eurostat) közös égisze alatt előkészített un. Oslo kézikönyv 2005. évi, harmadik kiadása fogalmazta meg. Eszerint a „know-how” az innováció része.

„Az innováció

  • új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás), vagy
  • eljárás (know-how),
  • új marketing-módszer, vagy
  • új szervezési-szervezeti módszer

bevezetése” ahol mindegyiknek lehet külön know-how tartalma is.

(Forrás: http://nkfih.gov.hu/szakpolitika-strategia/archivum/oecd-oslo-kezikonyv )

  • TRIPS megállapodás (az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) melléklete: A Kereskedelmi Világszervezetet létrehozó Marrakesh-i Egyezmény 1. C. melléklet, 39. Cikk (Nyilvánosságra nem hozott adatok védelme) 2. pont:

„… 2. A természetes vagy jogi személyeknek lehetőséget kell adni arra, hogy a jogosan ellenőrzésük alá tartozó információnak a tisztességes kereskedelmi gyakorlattal ellentétes módon, hozzájárulásuk nélkül mások által való megszerzését vagy felhasználását és nyilvánosságra hozatalát megakadályozzák mindaddig, amíg az ilyen információ:

– titkos abban az értelemben, hogy mint egységes egész vagy elemei bármely megjelenése és összeállítása általánosan nem ismert, vagy könnyen nem ismerhető meg az olyan körökben mozgó személyek számára, akik rendes körülmények között az említett információval foglalkoznak;

– kereskedelmi értékkel rendelkezik, mivel titkos; és

– titokban tartása érdekében az adatok felett ellenőrzés gyakorlására feljogosított személy a körülményekhez képest ésszerű lépést tett.”

(Forrás: https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99800009.TV )

Olvasson tovább, vagy hívjon fel most a +36 20 942 6585 telefonszámon! Kérdezzen és fogjunk hozzá az ön know-how-jának azonosításhoz, meghatározásához, értékesítéséhez!